Milyen egészségügyi hatások jelentkeznek az ülő munka folyamán?

Az emberek többsége ülőmunkában dolgozik, melynek bizony megvannak a hátulütői is. A mozgáshiány ugyanis számtalan betegség kialakulásának kockázatát megnöveli, például lényegesen gyakrabban fordul elő 2-es típusú diabétesz, elhízás magasvérnyomás azok körében, akik szinte egész nap az irodában ülnek. Kutatások szerint mindemellett a vérrögképződés esélyét is megnöveli az inaktivitás.

A kutatásait gyaloglópaddal összekötött emelt íróasztal és írópult mellett végzi.

James Levine, az inaktivitás kutatásának a legnagyobb szaktekintélye annyira meg van győződve az ülőmunka egészségére káros hatásairól, hogy ki is tiltotta a munkahelyéről a székeket. A kutatásait gyaloglópaddal összekötött emelt íróasztal és írópult mellett végzi. A professzor szerint ugyanis a reggelijét és az ebédjét is vígan elfogyaszthatja állva, ahogyan irodai munkáját is.

Milyen egészségügyi problémák jelentkezhetnek a továbbiakban?

A kutatásunk az üléssel eltöltött időt a fizikailag legkevésbé mozgékony csoportban – akik hetente kevesebb mint 150 percet töltöttek mérsékelt vagy élénk mozgással – kapcsolatba hozta az idő előtti halálozással, valamint a szív- és érrendszeri betegségek okozta halálozással”– fejtette ki Emmanuel Stamatakis professzor, a tanulmány vezető szerzője.

Tanácsok, azaz mire figyeljünk álló munkavégzés közben?

Rengeteg olyan munkakör van, ahol a munkavállaló nem választhatja meg, hogy állva vagy ülve végzi-e a munkát, de ha megtehetjük, érdemes naponta többször is váltogatni a testhelyzetünket! Az állómunka nagyobb mobilitást tesz lehetővé, kisebb a gerinc háti szakaszára eső terhelés és a gerincferdülés kockázata. Állva működni kezd a lábakban az izompumpa, amely a vénás keringést javítja.

Megnő a rekeszizom szívó hatása keringésre és a légzésre, tovább javítva azt. Aktivizálódik a szervek vérellátása, javul a keringés, a hormonális rendszer, az agy vérellátása, nő a kalória égetés.

Az álló munka nagyon dinamikus: az ember ide-oda topog, felváltva nehezedik lábaira, lekönyököl – a LIFTABLE elbírja, 30 kg-mal tesztelt ! -szóval ez egy nagyon dinamikus pozíció !  A monitor felső széle legyen szemmagasságban, kerüljük a tartós hajlásban, görnyedésben végzett álló munkát. Minél többször vegyük fel a helyes álló pozíciót, egyúttal felálláskor húzzuk ki magunkat, kissé feszítsük hátra vállainkat és vegyünk egy nagy levegőt! 

Lehetőség szerint  többször szakítsuk meg a statikus álló helyzetet, mozogjunk, topogjunk! Időnként visszaválthatunk ülő pozícióba, de minél rövidebb időre ! A LIFTABLE-val az álló munka hozzászokást igényel, ezért kb. 2 hétig fokozottan figyeljünk arra, hogy minél többször álljunk fel és kifáradásig állva dolgozzunk.

Ha van rá lehetőség, a monitor magasságát úgy állítsuk be, hogy helyes tartás mellett, kényelmesen tudjunk dolgozni!

Tartós álló helyzetben testsúlyunkat helyezzük hol az egyik, hol a másik lábunkra! Hamar meg lehet szokni a zömmel állva végzett munkát, gyorsabb, pörgősebb a szellemi munka, az egész életstílusunk átalakul, mozgásigényünk megnő. 

Ha nem eszünk többet, a napi 300-500 kcal többletigénye az álló munkának fogyást eredményezhet.

LIFTABLE: A szabadság érzése

Dr. Garamvolgyi Gábor hozzászólása facebook oldalunkról (szíves engedélyével): Orvosként mondom, hogy az állómunka      egészségesebb mint az ülőmunka, még a visszereseknek is. A kollégám meg pont a gerincműtétje után kapott emelhető asztalt a      munkahelyen.

Nagyon jó, hogy már szélesebb rétegeknek elérhető az asztalemelő. Nem maga az állás, ami jobb, mert a gravitáció miatt mindkét helyzetben pang a vér a lábakban – hanem a mozgás szabadsága, ide-oda lépkedés,  súlypont áthelyezése, ez mind segíti a vérkeringést.

Illetve, hogy ha úgy akarjuk akár le is ülhetünk, és nem vagyunk egy helyzetbe kényszerítve heti 40+ órát. Nemcsak a lelkünknek, a kedvünknek, de a testünknek is jót tesz, ha kihasználjuk a szabadságunkat.

A LifTable pontosan ilyen. Próbálja ki!